×

‘Ons doel is niet die bulderende lach’

Rob Terwijn speelt wekelijks als CliniClown Peer voor en met kinderen die aan het revalideren zijn. Normaal gesproken doet hij dat ter plekke. Momenteel doet hij dat digitaal via de CliniClowns App. ‘Verbeelding geeft het kind kracht.’

Rob, die alweer achttien jaar als Peer voor CliniClowns werkt, vertelt over een moment dat hij beleefde in revalidatiecentrum Groot Klimmendaal. Tijdens een sessie met de fysiotherapeut lag een meisje in het zwembad. Ze was bang om op haar rug te drijven. “Ik heb een idee”, zei hij als Peer, terwijl hij in een ouderwets badkostuum met het meisje ‘meezwom’. Op de kant wikkelde hij een gele rubberen zwemnoodle om zijn hoofd en speelde hij een vrolijke zon. Het meisje mocht best even zonnebaden. Ze lachte breed en ging mee in het spel. Voorzichtig durfde ze achterover te gaan liggen. Al ‘zonnend’ ontspande ze. “Langzaam kreeg ze door dat het niet eng is om te drijven”, vertelt Rob.

Clownscursus

Rob werkte zestien jaar als logopedist op een school voor kinderen met een beperking. “Ik had wat clownscursussen gevolgd, op vieringen of bij themaweken werd ik altijd ingezet als clown.” Hij besloot het roer om te gooien en solliciteerde bij CliniClowns. De eerste vier jaar combineerde hij nog met zijn oude baan, totdat hij fulltime als clown Peer aan de slag kon. De impulsieve, eigenwijze durfal Peer stelt veel kinderen gerust als ze bijvoorbeeld tijdens de revalidatie met de fysiotherapeut aan het werk zijn. Samen met clownsmaatje Alissa (clown Keet) speelt Peer er wekelijks als ‘hulpje’ van de fysio- of ergotherapeut. Maar hij speelt ook in het ziekenhuis, voor mensen met dementie en soms op de CliniClowns App.

Ukelele les via de app

Zo gaven Peer en Keet een meisje op Groot Klimmendaal deels via de CliniClowns App ukelele les. “Ze heeft een hersentumor, dat is zwaar om te dragen. Die lessen waren voor haar gewoon leuk en positief. Als ze naar school moest hadden we contact via de app. Dan stuurden we haar berichtjes, ken je deze greep? Of dit liedje? Dus de app is soms echt een uitkomst.”

“We hebben niet echt een doel, juist daarom bereiken we dingen"

Zelfvertrouwen

Tijdens het spelen tijdens therapie houdt de therapeut altijd de regie. Rob: “Wij zijn erbij om het kind meer zelfvertrouwen te geven. We vliegen af en toe wel speels uit de bocht. Toch letten we voortdurend op de therapeut. We hebben aan een half woord genoeg.” Soms mag een kind de stuntelige clown uitleggen hoe een oefening wél moet. Of doet het kind een wedstrijdje met de clown, en is daardoor extra gemotiveerd. De therapie wordt in ieder geval plezieriger met clownsmaatjes als afleiding.

Wat zijn belangrijkste tools zijn? “Eerlijkheid en theatrale capaciteiten. Maar ook een beetje gekte, als clown zet je net andere stapjes dan iemand anders. En een goed ontwikkeld gevoel voor kansen op een mooi spelmoment. Ons doel is niet die bulderende lach”, zegt hij. “We hebben niet echt een doel, juist daarom bereiken we dingen. Spelenderwijs krijgt het kind meer zelfvertrouwen. Het kan opeens als à la Pippi Langkous een paard optillen, of een zwaar voertuig besturen. We zetten de fantasie in voor empowerment. Freek de Jonge zou zeggen: het is niet zo bedoeld, maar wel leuk meegenomen.”

Vind jij belangrijk dat CliniClowns dit voor alle kwetsbare kinderen en mensen met dementie kan doen? Maak het mogelijk!