×

‘Als de clowns komen, doet dat altijd iets met onze kinderen’

Een hondje dat niet luistert, megaveel boerderijdieren en een vloot CliniClowns in kleurige bootjes. De kinderen van Ulingshof in Venlo kijken hun ogen uit tijdens de rondleiding over het ‘landgoed’ van clown Fief.

Niks hoor. CliniClown Fief probeert haar knuffelhondje uit haar lekkere stoel te sturen, maar het beestje draait zijn koppie om: vandaag luistert hij lekker niét. De kinderen in de gemeenschappelijke ruimte van Ulingshof, school voor speciaal onderwijs in Venlo, kijken geboeid naar het digibord waarop Fief en haar hondje goed voor iedereen te zien zijn, ook op anderhalve meter afstand van elkaar. Fief kijkt de kinderen via de webcam hoofdschuddend aan. Dan besluit ze dat ze dan maar samen met het hondje op de stoel blijft zitten.

Digibord

De kinderen van deze school kenden de CliniClowns al van ‘live’ bezoekjes. Het bleek toch nog even wennen toen ze Fief opeens in het groot op het digibord zagen, zegt onderwijsassistente Debbie. “Maar al snel ontstond de interactie.”

De rondleiding door het huis van Fief is een mooi avontuur. De kinderen bekijken aandachtig haar boerderijdieren en turen over Fiefs zee van blauw crêpepapier, vol met bootjes met CliniClowns. Als Fief een liedje begint te zingen, kruipt een meisje helemaal ín de muziek. Ze beweegt mee met haar armen en geniet zichtbaar, zeker als Fief haar naam zingt.
“Deze interactie zegt genoeg”, stelt Debbie. “Mooi om te zien hoe de kinderen reageren. Ondanks de fysieke afstand is de beleving er wel. Verrast was ik niet echt. Ik heb ze vaker zien spelen.” Lachend: “Als de CliniClowns komen, doet dat altijd iets met onze kinderen.”

"De kinderen kunnen het avontuur rustig meebeleven en zelf invulling geven aan het verhaal.”

Opvang

De app werd op school voor het eerst ingezet aan het begin van de coronaperiode, toen de school alleen open was voor opvang. Muziekdocente Liesje kwam met het idee: “De humor en het spel met weinig woorden is toegesneden op het niveau van deze kinderen. Het trage tempo in het spel is ook belangrijk. De kinderen kunnen het avontuur rustig meebeleven en zelf invulling geven aan het verhaal.”

Fantasie

De school is van plan de app vaker in te zetten. Ook Maartje, alias Clown Fief, is enthousiast. “Fysieke nabijheid werkt bij deze kinderen het allerbeste, maar nu dat niet kan door corona, is het fijn om ze zo toch even mee te kunnen nemen, de fantasie in.” Het is wel extra intensief, omdat als je voor een groepje kinderen via de webcam speelt, echt moet zoeken naar een manier om contact te maken, vindt ze. Maartje lacht: ”Gelukkig kende ik enkele kinderen wel omdat we hier vaker spelen. Het was ook voor de kinderen die mij al kennen, wennen. Ze dachten even, dat is een YouTube filmpje, maar ik praatte terug.”

Wil jij ook bijdragen? Doneer nu!