×

Wie beantwoordt jouw vraag op social media?

Vragen, complimenten, een niet werkend linkje. CliniClowns krijgt dagelijks tientallen berichten via Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn. Webcare-vrijwilligers als Peggy en Esmée zitten klaar om vragen te beantwoorden, misverstanden op te lossen of weetjes te delen. “Ik voel dat ik echt iets kan betekenen.”

Een moeder vertelt op Facebook dat haar kind even niet aan ziek zijn heeft gedacht dankzij een bezoek van de CliniClowns. “Zoiets raakt je”, zegt voormalig webcare-vrijwilliger Esmée (23). “Het is bijzonder om er dan over door te praten, iemand de kans te geven om die emoties te uiten.” Esmée is geen onbekende bij CliniClowns, eerder liep ze stage op de marketingafdeling. Zij zag dit vrijwilligerswerk als een mooie manier om extra werkervaring op te doen. Als webcare-vrijwilliger krijg je een interne opleiding om het systeem te doorgronden en te leren hoe je positief, persoonlijk en prikkelend op berichten reageert.

‘Je hoeft echt niet alles te weten’

Soms is het werk aangrijpend. “Ouders die hun kind waren verloren. Zo’n gesprek blijft je bij. Tegelijkertijd is het mooi dat ze een plek hebben waar ze hun verhaal kwijt kunnen.” Een enkele keer moest ze een misverstand oplossen. “Dan is het de kunst om er toch een positieve draai aan te geven. Daar word je vanzelf goed in”, zegt Esmée. “En je hoeft echt niet alles te weten. De meeste vragen zijn al een keer eerder gesteld. Er is een goed systeem waarin je veel informatie kan vinden om een antwoord te kunnen geven. En anders is er altijd nog de webcare-groepsapp waarin je hulp kunt vragen.”

Esmée werkt nu voor een bedrijf dat het klantcontact voor een grote organisatie doet. Bij haar sollicitatie scoorde ze punten met haar webcare-ervaring. “Dat hielp zeker”, vertelt ze lachend. Helaas kan ze het er nu niet meer bij doen. “Ik werk nu onregelmatige uren, ook in de weekenden en nachten. Het is jammer dat ik het daardoor niet meer kan combineren. Misschien dat ik in de toekomst een baan krijg waarbij het wel weer kan, dan kom ik zeker terug.”

Van spreekbeurtpakket tot donateur

Peggy werkt al jaren als vrijwilliger voor CliniClowns. “Onder meer als gastvrouw bij het toentertijd nog actieve Circus CliniClowns. Het is heel leuk het werk van de clowns van zo dichtbij mee te maken”, vertelt ze. Tijdens een vrijwilligersdag hoorde ze over webcare. “Ik had weinig ervaring met online, ik heb geen Twitter of Instagram account, alleen Facebook. Dit leek me een mooie manier om wat ervaring op te doen.”

Ze doet de webcare nu ongeveer een jaar. “Er komt van alles voorbij. De een wil een spreekbeurtpakket aanvragen, een ander wil teruggebeld worden, weer een ander wil donateur worden.” Peggy probeert in haar berichten altijd een extraatje te stoppen. “Dan wijs ik bijvoorbeeld ouders op het bestaan van de CliniClowns app, ik weet hoe leuk die is omdat mijn dochter er vaak op kijkt.” Peggy lacht: “Een oma werd laatst helemaal enthousiast door mijn verhaal. Zij ging haar dochter én kleindochter op de app wijzen.”

Overspoeld met complimenten

Peggy geniet van dit soort interactie. “Ik vind het mooi als er een gesprek op gang komt. Ik voel dat ik echt iets kan betekenen. Als iemand zegt dat het werk van CliniClowns prachtig is, dan vraag ik door. ‘Heeft u er zelf ervaring mee?’ Vaak komt er dan een bijzonder verhaal.”
Veel mensen weten niet dat de CliniClowns ook voor mensen met dementie spelen, merkt Peggy. “Daarom wijs ik soms op de prachtige filmpjes op Facebook waarin je ziet hoe de clowns die mensen uit hun schulp halen.”
 
Een van de leukste dingen van webcare volgens Peggy: “Je wordt overspoeld met complimenten: ‘Wat mooi’, ‘wat prachtig’, ‘zo ontroerend wat jullie doen’. Je merkt dat mensen geraakt worden door de clowns. In het begin twijfelde ik of het iets voor mij was. Maar nu verheug ik me gewoon op een shift. Het is een sport om zo leuk mogelijk te reageren.”

Wil jij ook bijdragen aan het werk van CliniClowns? We zoeken nog meer creatievelingen die ons team komen versterken, kijk hier voor de vacature. 

Ook voor ons Happy Call Team zoeken we vrijwilligers. Geïnteresseerd?