Maatwerk voert boventoon in nieuwe huisstijl voor CliniClowns

CliniClowns wil er in de toekomst zijn voor iedereen die haar nodig heeft. Om dat te kunnen bereiken is het nodig dat mensen in Nederland – vanuit eigen ervaring of die van een ander – een magisch moment met CliniClowns ervaren en het belang voelen van de betekenis ervan. Om deze reden voert de organisatie vanaf 1 juni 2015 stap voor stap een nieuwe huisstijl door. 

Betrokkenheid van medewerkers, donateurs en vrijwilligers

Bij alles wat we maken, doen en zeggen, streven we naar een effect dat groter is dan de som der delen. Net als in het contact tussen clown en kind: een magisch moment.

De nieuwe visuele identiteit is in lijn gebracht met de ontwikkeling die CliniClowns de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. En legt de nadruk op een moderne clownsorganisatie die de wereld van de zorg op een persoonlijke en speelse manier benadert. Bij de ontwikkeling is goed geluisterd naar medewerkers, donateurs en vrijwilligers. Strategisch designbureau Wunder tekende voor de transitie in branding en design. 

Alef de Jong, partner en creatief strateeg van designbureau Wunder: “Samen met CliniClowns hebben we een heel open proces gehanteerd. Er is een broedplaats ingericht voor workshops, creatieve sessies en open-reviews, waar de resultaten van elke stap aan de wand bleven hangen. De ruimte was open voor medewerkers, donateurs en vrijwilligers, wat zorgde voor een hoge betrokkenheid. Voor ons was het een verrijking om zo samen te werken en bovendien heel inspirerend.”
 
Meer dan alleen het ziekenhuis
Iedereen kent CliniClowns van het werk in het ziekenhuis. Hoofd marketing, Frouke Visscher: “Dat zie je ook terug in het oude logo. We spelen echter al lang niet meer alléén in het ziekenhuis. Kinderen verblijven er tegenwoordig steeds korter. En daarom ontwikkelden we de afgelopen jaren nieuwe spelvormen die nog beter aansluiten bij de behoefte van het kind en zijn directe omgeving.  Bij alles wat we maken, doen en zeggen, streven we naar een effect dat groter is dan de som der delen. Net als in het contact tussen clown en kind: een magisch moment. De magie die ontstaat vanuit oprecht, persoonlijk contact  is de inspiratie voor de merkstijl en al onze communicatie."

1+1=3
Alef de Jong van Wunder: “Het nieuwe logo gaat uit van de verbeeldingskracht van de clown. Ze maken met alledaagse objecten bijzondere verhalen.  Een theedoek wordt een duif en een infuus en vissenkom. Deze verbeeldingskracht is het uitgangspunt voor de nieuwe merkstijl, waarmee we vanuit één iconische neus verschillende verhalen kunnen vertellen.”
 
Menno van Waardhuizen, partner en strategisch creatief van Wunder: “Het werk van CliniClowns is speels, maar het is ook een zeer professionele organisatie. Dit komt samen in het logo. De geometrische cirkel en het solide ‘clowns’ zijn de basis. Het ‘clini’ is er handmatig bij geschreven. Net als de glimmer in de neus. Zo wordt de professionele basis visueel verbonden met de persoonlijke en speelse kant.”

Sterk en eenduidig merkbeeld
CliniClowns communiceert met veel verschillende doelgroepen in de samenleving: met donateurs, met de kinderen voor wie de clowns spelen en hun directe omgeving, maar ook met intermediairs binnen de zorg. Hiervoor werden eerder veel verschillende middelen, ieder met een andere uitstraling, ontwikkeld. “Met onze nieuwe visuele identiteit zetten we daarin een grote stap voorwaarts en zorgen we voor een sterk en eenduidig merkbeeld. Het is een eerste stap op weg naar ons uiteindelijke doel: iedereen in Nederland een ‘magisch moment van een CliniClown laten ervaren of het belang ervan te laten inzien”, aldus Frouke Visscher.