2020: op zoek naar wat er wél kon

Als er iets is wat ons als CliniClowns kenmerkt, is dat wel de kracht van contact. En juist op dat vlak zijn wij ongelooflijk uitgedaagd door de Covid-19-pandemie.

Tijdens de eerste lockdown, in maart 2020, gingen letterlijk de deuren dicht bij de ziekenhuizen en instellingen waar we op bezoek komen. Ook viel onze donateurswerving voor een belangrijk deel stil. Clowns en kantoormedewerkers moesten hun werk vanuit huis doen, voor de normale manier van doen was geen ruimte meer. Met trots kijk ik terug op hoe wij deze uitdaging met elkaar zijn aangegaan. Meteen zijn we overgestapt naar intensief online spelen via de CliniClowns App, zodat we alsnog veel kinderen bereikten.

Het hele jaar door kwamen veel evenementen en acties te vervallen. Veel actievoerders konden door de lockdowns hun plannen niet doorzetten en bedrijven hadden minder ruimte of gelegenheid om ons te steunen. Het was mooi om te zien dat de pandemie veel creativiteit in ons losmaakte, telkens op zoek naar wat er wél kon. Om er juist in deze zware en eenzame tijd te kunnen zijn voor onze kwetsbare doelgroepen. We speelden bij instellingen voor de ramen, in de binnentuinen of via hoogwerkers. En zodra het maar even mogelijk was, weer binnen. Door zorgvuldige keuzes te maken en kosten te besparen waar mogelijk, konden we het niveau van onze dienstverlening op peil houden en ook financieel gezond blijven.

Met dankbaarheid constateren we dat onze donateurs ons onverminderd trouw zijn gebleven. Ons bestaansrecht hangt af van hoe relevant we zijn, in het bijzonder voor onze speelgroepen en hun omgeving en voor onze supporters. Daarom stond 2020 ook in het teken van de verdere ontwikkeling van onze strategie. Alles wat we doen, is gericht op een zo groot mogelijke impact realiseren. Mensen laten ontspannen en raken in hun kracht, zodat ze zich sterker voelen. Met een blijvend effect. We stoppen niet tot we alle zieke kinderen en kwetsbare mensen in Nederland hebben versterkt met een zorgeloos moment.

2020 heeft laten zien dat we als organisatie in staat zijn flexibel te reageren en ook onder moeilijke omstandigheden krachtig samen te werken. Ik ben trots op alle medewerkers, hun gedrevenheid, de onderlinge verbinding en de fantastische kwaliteit om telkens weer met elkaar op zoek te gaan naar wat er wél kan. Als organisatie ervaren we veel steun, loyaliteit en waardering. Een mooie blijk daarvan is dat we in 2020 zijn verkozen tot meest klantvriendelijke goede doel van Nederland. Zonder de niet aflatende steun van donateurs, bedrijven, actievoerders, vrijwilligers, collega’s, zorgpartners en de mensen voor wie we spelen kunnen we ons mooie werk niet doen.

Hartelijk dank!

Coen Abbenhuis - Directeur CliniClowns