search menu noun_57078 arrow-down cadeau kominactie team location calendar close camera euro plus info hand hart-hand person share check edit filters beeldmerk
×

Kom in actie: veelgestelde vragen

Hieronder staan vragen over in actie komen voor CliniClowns die ons vaak worden gesteld. Heb je een vraag? Kijk hieronder of jouw vraag ertussen staat. Wil je iets anders weten en biedt de geboden informatie geen uitkomst? Vul dan het contactformulier in en stel je vraag daar of bel rechtstreeks met ons actieteam op 033 469 90 55.

Ik wil een actie organiseren. Hoe pak ik dit aan?

Wat leuk dat je een actie wilt organiseren! Met de opbrengsten van jouw actie kunnen wij nog meer zieke en gehandicapte kinderen laten lachen, ontspannen en genieten. Maak jij ook het verschil? Ga direct aan de slag voor een lach! Meld je actie online aan via het actieplatform. Na aanmelding zullen we je actie bekijken en bij vragen nemen we contact met je op. Wij wensen je alvast heel veel plezier met je actie!

Inspiratie nodig of nog vragen?
Hier vind je verschillende acties ter inspiratie. Je kunt ook met meerdere mensen een actie opzetten. Bijvoorbeeld met je bedrijf en/of afdeling of met je school of sportvereniging. Wij denken graag met je mee! Bel naar 033 469 90 55 en vraag naar een van de collega’s van ons actie team of mail je vraag naar acties@cliniclowns.nl.

Je kunt je actie ook gelijk aanmelden via het actieplatform. Na aanmelding zullen we je actie bekijken en bij vragen nemen we contact met je op. Wij wensen je alvast heel veel plezier met je actie! 

Kan ik collecteren voor CliniClowns?

Geweldig dat je voor CliniClowns wilt collecteren. Het inzamelen van geld voor CliniClowns is zonder problemen mogelijk op eigen terrein. We hebben hiervoor gratis collectedozen die je kunt aanvragen. Of kijk op onze tips en tools pagina en download daar een label, waarmee je heel gemakkelijk zelf een collectebus kan maken van bijvoorbeeld een oude pindakaas pot.

Laat zien dat je voor CliniClowns aan het collecteren bent en maak je eigen actiepagina aan op ons actieplatform

Belangrijk als je gaat collecteren in openbare ruimtes:

  • CliniClowns verleent geen medewerking aan en/of toestemming voor collecteren op de openbare weg ten bate van onze organisatie. 
  • CliniClowns Nederland verleent geen medewerking aan aanvragen voor collectevergunningen, die derden ten bate van onze organisatie houden. 

Mag ik als actievoerder foto’s van CliniClowns op/in onze website/brochure plaatsen?

Natuurlijk kan dat! Speciaal voor jou hebben we dan ook een aantal foto’s beschikbaar die je als actievoerder mag gebruiken. Deze vindt je op onze tips en tools pagina.

Wij stellen het zeer op prijs als je van te voren  je uitingen met ons beeldmateriaal en/of logo en merknaam aan ons wilt laten zien, om eventuele misverstanden te voorkomen. Je kunt dit mailen naar acties@cliniclowns.nl onder vermelding van je referentienummer.

Zodra wij het ontwerp gezien hebben, maken wij alles zo snel mogelijk in orde. Heb je nog  geen referentienummer ontvangen? Meld je actie dan eerst aan op ons actieplatform.

Hoe mag ik communiceren over CliniClowns?

Het kan zijn dat je ter ondersteuning van je actie programmaboekjes, posters en/of entreekaartjes maakt, dan wel sponsorbrieven schrijft waarin je gebruik maakt van de naam en/of het logo van CliniClowns. Het is belangrijk dat je rekening houdt met de volgende punten:

  • De naam CliniClowns mag worden gebruikt mits duidelijk wordt gemaakt dat de actie ten bate van CliniClowns is en niet dóór CliniClowns wordt georganiseerd. 
  • Heldere en eenduidige communicatie is van belang, niet alleen voor ons, maar ook bij de benadering van sponsors, publiek en andere betrokkenen. In alle communicatie-uitingen moet duidelijk naar voren komen hoe de donatie aan CliniClowns wordt samengesteld, bijvoorbeeld door te vermelden dat 50% van elk kaartje naar CliniClowns gaat. 
  • Wij vragen je om alle uitingen waarin de naam en/of het logo van CliniClowns wordt vermeld vóór uitgave ter goedkeuring voor te leggen aan de medewerker zakelijke markt en acties zodat zij een eenduidige communicatie kan bewaken en eventuele onjuistheden kan voorkomen. 
  • Voor gebruik van het logo en het woordmerk CliniClowns heb je vooraf toestemming van CliniClowns nodig. Dit doe je door je actie bij ons bekend te maken. Meld je actie gelijk online aan op ons actieplatform of neem contact op met ons Actieteam op 033 469 90 55 of je mail naar acties@cliniclowns.nl.

Mag ik het CliniClowns logo gebruiken?

Natuurlijk kun je ons actielogo gebruiken! Voordat je ons logo echt kan gebruiken willen we graag meer weten over de organisatie en de inhoud van je actie. Daarom vragen we je om je actie bij ons aan te melden. Dit kan direct via ons actieplatform, telefonisch of per mail via een van onze collega’s uit ons actieteam. Bel 033-3302988 of mail naar acties@cliniclowns.nl.  

Daarna ontvang je een actiepakket met daarin ons logo. Met het aanmelden van je geef je gelijk akkoord op onze actievoorwaarden. Graag ontvangen wij ook een ontwerp van je uiting met duidelijk vermeld waar het logo dan geplaatst wordt. Wij maken dan alles zo snel mogelijk in orde. 

Aan het gebruik van het CliniClowns logo zijn enkele voorwaarden verbonden, die in dit document staan vermeld. Deze regels zijn opgesteld om misbruik van het logo en beschadiging van onze goede naam te vermijden. Wij vragen je begrip hiervoor.

Hoe kan ik persaandacht krijgen voor mijn actie?

Graag verwijzen we je naar onze tips en tools pagina. Hier vind je o.a. een voorbeeld persbericht en tips hoe je persaandacht kan krijgen. Wellicht is er wel iemand die je graag wilt ondersteunen om je actie extra onder de aandacht te krijgen? Vraag een versterker aan die je helpt met het pers gedeelte en maak zo samen jouw actie nog succesvoller!

Kan iemand van CliniClowns een startshot geven of onze cheque in ontvangst nemen?

Voor het in ontvangst nemen van cheques en het geven van voorlichting hebben wij onze vrijwilligers die ons overal representeren. Wanneer je een afspraak wilt maken over de komst van een vrijwilliger bij je actie, is dat altijd mogelijk. Een vrijwilliger kan maximaal twee keer naar een actie komen/aanwezig zijn. Bijvoorbeeld een eerste keer om voorlichting te geven en later om een cheque in ontvangst te nemen. 

Afspraken voor een vrijwilliger worden altijd onder voorbehoud gemaakt. Dit omdat we de komst van een vrijwilliger helaas niet kunnen garanderen. Natuurlijk doen wij ons uiterste best om alle aanvragen te honoreren, maar mocht het onverhoopt niet mogelijk zijn, dan hoor je dat zo snel mogelijk van ons. We maken dan graag een nieuwe afspraak voor een eventuele alternatieve datum. Wil je graag een ambassadeur aanvragen, vraag deze dan aan via je accountpagina van je actiepagina of bel met ons actieteam op 033 469 90 55 of mail naar acties@cliniclowns.nl.

Mascotte Toet
Daarnaast is het ook mogelijk om ons Toetpak te lenen. Toet is onze mascotte en vooral bij de kinderen heel erg populair. Het is dan mogelijk om iemand van jullie in het pak rond te laten lopen en foto’s met de kinderen te laten maken. Misschien is het dan ook een leuk idee als Toet de startschot geeft. Het lenen van het Toetpak is helemaal gratis, maar jullie moeten het pak wel zelf hier in Amersfoort komen ophalen. Alternatief kunnen we jullie het pak ook toesturen, maar dan moeten jullie hiervoor wel de verzendingskosten betalen. We hebben om een schatting van de verzendingskosten gevraagd bij onze postverdeler en het bedrag van verzending zal ongeveer rond de € 10,00 uitkomen.

Hoeveel kost een vrijwilliger om een voorlichtingspraatje te houden?

CliniClowns heeft een aantal vrijwilligers die geregeld kosteloos en met heel veel enthousiasme het verhaal van CliniClowns vertellen!

Kan ik het opgehaalde geld overhandigen aan de vrijwilliger?

Om veiligheidsredenen nemen onze vrijwilligers alleen symbolische cheques in ontvangst. Wij zouden het op prijs stellen als je het ingezamelde geld wilt storten op giro NL31INGB0000006640 t.n.v. CliniClowns Nederland o.v.v. Acties en je verkregen  referentienummer.

Je ontvangt automatisch een referentie code nadat je actie officieel bekend is bij CliniClowns. Heb je nog geen referentiecode, meld je actie dan online aan via ons actieplatform of neem contact op met ons actieteam via 033 469 90 55 of via acties@cliniclowns.nl.

Kan er een BN-er naar onze actie komen?

Helaas is het niet mogelijk om een bekende Nederlander die zijn/haar naam aan ons heeft verbonden naar je actie te laten komen. Wij vragen bekende Nederlanders uitsluitend aanwezig te zijn bij grote/landelijke acties die door CliniClowns zelf worden geïnitieerd. 

Hebben jullie ook bekende Nederlanders als Ambassadeur?

CliniClowns Nederland prijst zich gelukkig dat een aantal bekende Nederlanders zich voor de organisatie willen inzetten. Dat zijn onder andere radio/tv-presentatoren Jack van Gelder en zangeres/harpiste Iris Kroes (winnares The Voice of Holland).

Kan er een CliniClown komen naar mijn actie?

Helaas is het niet mogelijk om een CliniClown in te zetten bij acties. Hier zijn verschillende redenen voor:

  • De CliniClowns zijn er echt alleen voor kinderen die beperkt zijn in hun kind-zijn door ziekte of handicap; 
  • De CliniClowns zijn geen theater en/of circusclowns. Het zijn professionele en speciaal opgeleide clowns met een medische en/of pedagogische achtergrond; 
  • De CliniClowns zijn niet te huur voor derden. Voor (eenmalige) clownsoptredens en/of het ‘opleuken’ van evenementen kun je beter terecht bij theaterbureaus en impresariaten. 
  • Wanneer je besluit om eigen clowns in te huren ter opluistering van je actie, hebben wij de volgende verzoeken: 
  • Wil je in alle communicatie duidelijk maken dat de betreffende clowns geen CliniClowns zijn; 
  • Wil je proberen te voorkomen dat de betreffende clown op persfoto’s wordt vastgelegd, anders ontstaat ten onrechte het idee dat er wel CliniClowns zijn ingezet. 
Je kunt wel een van onze ambassadeurs uitnodigen tijdens je actie om bijvoorbeeld een symbolische cheque in ontvangst te nemen of het startschot van een sponsorloop te geven. 

Kunnen we onze symbolische cheque in een ziekenhuis overhandigen, al dan niet aan de CliniClowns?

Helaas is het niet mogelijk om afspraken te maken voor het overhandigen van je symbolische cheque in een ziekenhuis of aan de CliniClowns. Dit komt omdat CliniClowns Nederland te gast is in ziekenhuizen waar wij kinderen bezoeken. Wij willen geen misbruik maken van deze geboden gastvrijheid.

Onze clowns nemen ook geen cheques in ontvangst. Zij concentreren zich volledig op de kinderen die zij bezoeken. Het bieden van afleiding en plezier aan kinderen is onze doelstelling en de reden waarom velen ons steunen. Dat vertrouwen willen we niet beschamen.

Kunnen we onze cheque op jullie kantoor in Amersfoort overhandigen?

Wij vinden het altijd heel bijzonder om een cheque weer in ontvangst te mogen nemen. Dus mocht je in de gelegenheid zijn om bij ons in Amersfoort langs te komen, maak dan eerst een afspraak, zodat je er zeker van bent dat er ook iemand is om je te ontvangen. Je kunt contact opnemen met ons actieteam op 033 469 90 55 of via acties@cliniclowns.nl.

Wat gebeurt er met het door ons opgehaalde bedrag van onze actie?

Giften aan CliniClowns Nederland komen ten goede aan het werk van de CliniClowns in alle zorginstellingen waar de CliniClowns spelen en de projecten die CliniClowns uitvoert ten behoeve van kinderen met een ziekte of handicap. Het is helaas niet mogelijk om aan individuele instellingen dan wel projecten te schenken. In je communicatie kun je bijvoorbeeld wel zeggen: “De opbrengst van de actie komt ten goede van CliniClowns, die onder andere spelen in ziekenhuis X te Y."

Waar kan ik het ingezamelde geld storten?

Wij zouden het op prijs stellen als je het ingezamelde geld wilt storten op NL31INGB0000006640 t.n.v. CliniClowns Nederland o.v.v. Acties en je referentienummer.

Je ontvangt automatisch een referentienummer, zodra je de actie officieel hebt aangemeld bij een van onze collega’s uit ons actieteam. Of je stort je ingezamelde geld af via je eigen actiepagina.

Geef dan bij het sponsoren van je eigen actie aan dat het om een cash-in gaat. Zo weten wij dat dit geld is wat je contant voor ons hebt ingezameld. Dit is wel zo leuk, want zo zien de mensen die je actie gesteund hebben meteen wat het resultaat is van je actie.

Heeft CliniClowns standaard cheques voor ons die we kunnen gebruiken bij de overhandiging?

Wij maken het je natuurlijk zo makkelijk mogelijk! Kijk op onze tips en tools pagina. Hier vind je cheques in verschillende bestanden. Het is slechts een kwestie van printen en dan kun je vol trots je cheque invullen. 

Kunnen we CliniClowns vlaggen lenen?

Het is mogelijk om een CliniClowns vlag te lenen, mits voorradig. Je kunt een vlag aanvragen bij een van onze collega’s uit ons actieteam via 033 469 90 55 of via acties@cliniclowns.nl. Uiteraard stellen wij het op prijs dat de vlag zodra deze niet meer nodig is terug gestuurd wordt, zodat ook anderen weer onze vlag(gen) kunnen lenen. 

Je kunt dit kosteloos terugsturen naar ons antwoordnummer:
Stichting CliniClowns
Antwoordnummer 99
3800 VB Amersfoort

Is er promotiemateriaal van CliniClowns beschikbaar om mijn actie te ondersteunen?

Wij ondersteunen jouw actie graag met diverse promotiematerialen. Denk hierbij aan ballonnen, posters, stickers, collectedoosjes, brochures, vlaggen (lijnen) etc. Wil je deze spullen ontvangen? Maak dan je actie bij ons kenbaar door je actie aan te melden via ons actieplatform.

Het is dan voor jou mogelijk om het materiaal voor de inkoopprijs te bestellen. Gratis kun je al 5 posters, 3 collectedozen en 50 folders krijgen. Een groot aantal rode neuzen of ballonnen kun je bijvoorbeeld via onze webshop bestellen. Je kunt hier een account aanmaken en als je ons dan even een mailtje stuurt, dan kunnen we je in een speciale kortingsgroep voor actievoerders

Hoe krijg ik mijn actie extra onder de aandacht via CliniClowns?

We zetten onze actievoerders graag in het zonnetje! We hebben hiervoor de actie blog. Voor gebruik op de blog hebben we duidelijke foto’s en een begeleidend stukje tekst nodig. Als je een foto meestuurt zorg er dan voor dat de foto liggend is en dat je het originele exemplaar naar ons opstuurt. Bij doorlopende acties kunnen we hier ook updates en doorlink mogelijkheden naar Facebook voor aanbieden. 

Kan ik Knuffel Toet & Sleutelhangers verkopen voor jullie?

Het is nu ook mogelijk om onze knuffel Toet te verkopen op jouw actie. We sturen je graag kosteloos een doos met Toetknuffels en/of sleutelhangers om te verkopen vanuit huis of op marktjes, tijdens je actie etc. De prijs waarvoor we Toet verkopen bedraagt €7,50 en de sleutelhanger kost €3,95. 

Wat is Versterking?

Iedereen kan CliniClowns versterken! Dit kan door zelf in actie te komen, of door een bestaande actie te helpen met jouw kennis, tijd of kunde. Benieuwd wat Versterking precies inhoud, bekijk dan onze uitleg hierover. 

Contact?

Bel gerust met ons actieteam op 033 469 90 55 of mail ons via acties@cliniclowns.nl. Wij helpen je graag verder en denken met veel plezier met je mee.

Elke actie, helpt ons verder bij het realiseren van ons doel: zieke en gehandicapten kinderen even dat vrolijke moment van afleiding bieden. Alvast veel dank voor je inzet en enthousiasme! En vergeet vandaag niet te lachen!

search menu noun_57078 arrow-down cadeau kominactie team location calendar close camera euro plus info hand hart-hand person share check edit filters beeldmerk