×

Wervingsmethoden van CliniClowns

CliniClowns is voor haar inkomsten volledig afhankelijk van donateurs en sponsors. Lees hier alles over de werving van CliniClowns.

Werving van donateurs in coronatijd

Heb je vragen over een werver in jouw buurt? Bel de COVID-19 hotline
020-2157377, bereikbaar van ma t/m za van 9:00-21:00u.

Vanaf januari 2021 werven onze wervers volgens de corona-richtlijnen. Want juist in deze tijd, waarin bezoek niet altijd is toegestaan, is er dringend behoefte aan afleiding en plezier voor zieke kinderen en kinderen met een beperking. Op gepaste afstand, met mondkapje of spatscherm, zorgen CliniClowns dat deze kinderen, maar ook mensen met dementie even kunnen ontspannen en genieten. Om dit mogelijk te blijven maken, hebben we jouw hulp nodig: elke bijdrage is welkom!

De wervers werken conform de richtlijnen van het RIVM, meer hierover lees je hier.

Wij werven onder andere al jaren donateurs door mensen aan huis te bezoeken. Onze enthousiaste wervers, over het algemeen studenten, gaan dagelijks op pad om voorlichting te geven over ons werk en daarmee nieuwe donateurs te werven. Zij werven tot maximaal 21 uur ’s avonds.

Het werven van donateurs is een groot verschil met collectes. Bij collectes wordt er direct om een financiële bijdrage gevraagd die je in een collectebus kunt stoppen. Onze wervers vragen niet om contant geld. Zij vragen je om ons werk structureel te steunen middels een incasso machtiging.

Werving bij jou in de buurt?

  • Klik op de groene button hieronder en typ je postcode in  
  • Onder de plattegrond lees je of jouw buurt deze week een bezoek van onze wervers kan verwachten

Beleid van gemeenten

Het beleid van gemeenten voor het werven van donateurs is op dit moment erg verschillend. Soms wordt een vergunning gevraagd, in andere gemeenten is dit niet zo. Het CBF werkt op dit moment aan een voorstel voor een regeling waarbij alle contacten van goede doelen op straat en huis-aan-huis heel helder geregeld zijn. Zowel de landelijke en lokale collectes als de werving van donateurs op straat en huis-aan-huis. Zodat het publiek, een handhaver of een medewerker van een gemeente direct kan zien of een actie van een goed doel binnen deze afspraken valt.

Wie werven donateurs?

Vrijwel alle grotere goede doelen werven donateurs op straat en huis-aan-huis. Dit gebeurt niet zoals bij de collectes met vrijwilligers, maar meestal met jonge mensen die hiervoor speciaal worden opgeleid en die dit als bijbaan naast een studie doen. Op deze manier maken tienduizenden jonge mensen kennis met het werk van goede doelen.

Hoe herken je onze wervers?

Onze wervers zijn herkenbaar aan een rode jas of polo, voorzien van het CliniClowns-logo. Zij zijn in het bezit van een legitimatiebewijs, ook voorzien van ons logo. Om je te kunnen inschrijven, gebruiken zij een tablet. Hiermee worden je gegevens direct in ons donateurssysteem opgeslagen.

Lot of Happiness

Een deel van onze wervers verkoopt (digitale) loten voor ‘Lot of Happiness’ aan de deur. Dit is de loterij van goede doelen die het verschil maken voor kinderen in Nederland en daarbuiten. Zie www.lotofhappiness.nl. Sinds 2019 is CliniClowns partner van Lot of Happiness. Van elk verkocht lot (a € 12,50) gaat de helft naar CliniClowns én je maakt kan op mooie geldprijzen. De Lot of Happiness-verkopers zijn herkenbaar aan hun rode CliniClowns-jas en Lot of Happiness-badge. Ook kunnen zij zich legitimeren.

Collectes

Jaarlijks organiseert CliniClowns een online collecteweek. Digitaal collecteren kan heel makkelijk met je mobiel, waar en wanneer je wilt. Doneren in jouw digitale collectebus is eenvoudig en anoniem. Lees hier meer.

Om in een openbare ruimte te collecteren is een vergunning nodig. CliniClowns heeft geen plek in het landelijke collecterooster. Daarom zetten wij vanuit CliniClowns geen collectes in de openbare ruimte (op straat) in. Als je iemand tegenkomt die op straat voor ons collecteert, kan het zijn dat iemand zelf toestemming daarvoor heeft geregeld. Die persoon moet dan de toestemming kunnen aantonen en zich kunnen legitimeren.

Werving per post

Vier maal per jaar sturen wij een mailing met een giftvraag naar geselecteerde adressen. Dit zijn adressen van mensen die ons al eerder hebben gesteund.

Online werving

Op verschillende sites kun je banners van ons aantreffen met daarin het verzoek ons werk te steunen. Als je erop klikt, kom je direct op onze site terecht en kun je je gegevens invullen. Na het invullen ben je structureel donateur geworden.

Telefonische werving

Telefonische werving zetten wij alleen in voor adressen die al bij ons bekend zijn. Het gaat dan om mensen die ons werk in het verleden al eens hebben gesteund.

Wil je nog meer zieke kinderen laten lachen en ontspannen?