Wervingsmethoden van CliniClowns

CliniClowns is voor haar inkomsten volledig afhankelijk van donateurs en sponsors. Wij werven op verschillende manieren donateurs.

Werving per post

Vier maal per jaar sturen wij een mailing met een giftvraag naar geselecteerde groepen adressen. Dit zijn adressen van mensen die ons al eerder hebben gesteund.

Collectes voor CliniClowns

Om in de openbare ruimte te collecteren is een vergunning nodig. CliniClowns heeft geen plek in het landelijke collecterooster. Daarom zetten wij vanuit CliniClowns geen collectes in de openbare ruimte (op straat) in. Als je iemand tegenkomt die op straat voor ons collecteert, kan het zijn dat iemand zelf toestemming daarvoor heeft geregeld. Die persoon moet dan de toestemming kunnen aantonen en zich kunnen legitimeren.

Wervers ook bij jou in de buurt

Je kunt onze wervers in heel Nederland tegenkomen. Wil je weten of ze bij jou in de buurt zijn (geweest)? Bekijk dan het schema hieronder:

​Werving huis-aan-huis en op straat

Wij werven al jaren donateurs door direct mensen aan te spreken, aan huis of op straat. Onze enthousiaste wervers, over het algemeen studenten, gaan dagelijks de straat op om voorlichting te geven over ons werk en daarmee nieuwe donateurs te werven. Zij werven tot maximaal 21 uur ’s avonds.

Het werven van donateurs is een groot verschil met collectes. Bij collectes wordt er direct om een financiële bijdrage gevraagd die je in een collectebus kunt stoppen. Onze wervers vragen niet om contant geld. Zij vragen je om ons werk structureel te steunen middels een incasso machtiging.

Beleid van gemeenten

Het beleid van gemeenten voor het werven van donateurs is op dit moment erg verschillend. Soms wordt een vergunning gevraagd, in andere gemeenten is dit niet zo. Het CBF werkt op dit moment aan een voorstel voor een regeling waarbij alle contacten van goede doelen op straat en huis-aan-huis heel helder geregeld zijn. Zowel de landelijke en lokale collectes als de werving van donateurs op straat en huis-aan-huis. Zodat het publiek, een handhaver of een medewerker van een gemeente direct kan zien of een actie van een goed doel binnen deze afspraken valt. 

Wie werven donateurs?

Vrijwel alle grotere goede doelen werven donateurs op straat en huis-aan-huis. Dit gebeurt niet zoals bij de collectes met vrijwilligers, maar meestal met jonge mensen die hiervoor speciaal worden opgeleid en die dit als bijbaan naast een opleiding of studie doen. Op deze manier maken tienduizenden jonge mensen kennis met het werk van goede doelen.

Hoe herken je onze wervers?

Onze wervers zijn te herkennen aan een witte jas of polo, voorzien van ons logo. Zij hebben altijd een legitimatiebewijs, ook voorzien van ons logo, bij zich. Verder hebben zij een iPad bij zich, waarmee je gegevens direct in ons systeem worden opgeslagen. (Dit is veiliger dan als de gegevens eerst op papier worden gezet.)

Online werving

Op verschillende sites kun je banners van ons aantreffen met daarin het verzoek ons werk te steunen. Als je erop klikt dan kom je direct op onze site terecht en kun je je gegevens invullen, waarna je structureel donateur bent geworden.

Telefonische werving

Telefonische werving zetten wij alleen in voor adressen die al bij ons bekend zijn. Het gaat dan om mensen die ons werk in het verleden al eens hebben gesteund.

Wil je nog meer zieke kinderen laten lachen en ontspannen?