Hoe Rense (7) het einde van zijn chemokuren op speciale wijze vierde

Eindelijk klaar met de chemobehandelingen! Om dat te vieren gaf Rense een spetterend feest. Hij vroeg geen cadeautjes, maar een bijdrage voor CliniClowns.

Clown Hop rent het Prinses Maxima Centrum in Utrecht uit. Daar staat Rense op hem te wachten. Hop ziet hem niet en rent als een dolle rondjes. “Rense, Rense, waar ben je”. Eindelijk heeft hij het jongetje in de smiezen. “Daar ben je!” De clown hangt een slinger van ballonnen om Renses nek en neemt dolblij de cheque die de jongen bij zich heeft in ontvangst. Rense straalt.

Grillige ziekte

Toen hij drie jaar oud was kreeg Rense opeens een gekke bult op zijn hoofd. Vier artsen stelden de verkeerde diagnose. Pas toen hij al bijna op de operatietafel lag om de ‘onschuldige’ bobbel te verwijderen, kwam de diagnose: Langerhanscelhistiocytose.
Deze ziekte veroorzaakt celwoekeringen. De grillige ziekte komt en gaat en veroorzaakt onbehandeld veel pijn. Het kan op verschillende plekken zitten. “Bij Rense zit het in zijn botten”, vertelt zijn moeder Maaike.

Afleiding op de isolatie

Na de uiteindelijke diagnose moest Rense aan de chemotherapie, omdat de ziekte door zijn hele lijf zat. “Hij belandde in een rolstoel omdat hij niet meer kon lopen van de pijn.” Tijdens zijn eerste chemokuren moest Rense zelfs een kleine week in isolatie. Daar waren de CliniClowns. Maaike: “Ze mochten niet naar binnen, dus ze zongen voor hem in de deuropening en klungelden met de deur die steeds automatisch dichtging. Rense vond het geweldig. De dagen op de isolatie zijn lang, zeker aan het einde van die periode, toen hij zich wat beter voelde, wilde hij steeds naar de leuke speelkamer, maar dat mocht niet. Als de clowns dan langs komen is het toch weer even leuk.”

Speeltuinfeest

Toen Rense na drie jaar klaar was met chemotherapie en genezen leek, werd dat gevierd met een speeltuinfeest. Met de fijne ervaringen met de CliniClowns in gedachten, besloten Renses ouders niet om cadeautjes te vragen voor hun zoontje, maar om een bijdrage voor Stichting CliniClowns. “Rense moest even aan het idee wennen”, lacht Maaike. “Maar kinderen die ziek zijn krijgen al zo veel cadeaus. Bovendien was hij vlak daarna ook nog jarig.”

Rense en clown Hop

Dikke cheque

Het feestje leverde bijna 550 euro op voor CliniClowns. Maaike: “Ik werk in een drukkerij en heb zelf een hele grote cheque gemaakt.” De overhandiging aan clown Hop moest tussen twee ziekenhuisafspraken door, want helaas is de ziekte intussen toch weer teruggekomen. “Rense kon opeens zijn hoofd niet meer draaien en huilde van de pijn. Ik wist meteen, dit is niet goed.” Gelukkig zit het dit keer op één plek. “Daarom hoeft hij nu niet aan de chemo, maar krijgt hij twee jaar lang andere medicijnen. Die werken goed, hij heeft geen pijn en kan zijn leventje oppakken.”

Help jij mee zodat we nog meer zieke kinderen, kinderen met een beperking en mensen met dementie afleiding en plezier kunnen bezorgen?