‘Op dat moment waren de zorgen even weg’

Pepijn moest al op jonge leeftijd regelmatig naar het ziekenhuis. Zijn vader Martijn zag van dichtbij wat de impact is van een bezoek van de CliniClowns. “Het is zo fijn dat dit bestaat.”

Pepijn werd begin september 2012 geboren. In eerste instantie leek het erop dat hij gezond was. Maar kort na de geboorte stopte hij met ademhalen. De kleine Pepijn werd diezelfde middag nog naar een ander ziekenhuis gebracht, waar hij aan de beademing moest.

Na een tijd werd het duidelijk: Pepijn kampte met een chromosoomafwijking die onder andere leidde tot epilepsie, en dat zorgde voor een ademhalingsstop. Ook kreeg hij het RS-virus, waardoor hij taai slijm niet kon ophoesten. Pepijn werd meerdere keren geopereerd en moest voor tal van opnames naar het ziekenhuis.

Ingetogen en gevoelig

Meestal lag Pepijn in het Amphia Ziekenhuis in Breda, maar voor operaties of beademing moest hij naar het Erasmus MC Sophie (Sophia Kinderziekenhuis) in Rotterdam. Daar kreeg hij voor de eerste keer bezoek van de Cliniclowns. Het was een moment dat zijn vader Martijn niet snel zal vergeten: “De clowns kwamen heel rustig om de hoek kijken. De één speelde een fijn muziekje op zijn gitaar, de ander had een rammelaartje in haar hand. Niet theatraal, maar ingetogen en gevoelig. Ze kwamen steeds iets dichterbij om contact te maken met Pepijn.”

Niet alleen voor de kleine Pepijn, ook voor zijn ouders was het bezoek van de clowns een moment van ontspanning. “Je bent altijd aan het praten over belangrijke keuzes en over de zorgen die je hebt. Met artsen, de familie, vrienden, met elkaar. Toen de clowns binnenkwamen, ging het heel even niet daarover. Op dat moment geniet je er gewoon van dat je zoon aan het genieten is.”

Het afscheid

In februari 2019 moesten zijn ouders en zusje afscheid nemen van Pepijn. Vader Martijn: “Tijdens de uitvaart hebben we iedereen gevraagd om te doneren in plaats van bloemen te geven. De helft daarvan ging naar CliniClowns en de andere helft naar het Ronald McDonald Huis in Rotterdam.”

Dankbaar

Ook nu, zo’n anderhalf jaar later, wil Martijn iets terugdoen uit dankbaarheid. Daarom heeft hij zich ingeschreven voor de Alpentocht NL Editie. “Ik weet wat de impact is van een CliniClown, hoe fijn Pepijn het vond als ze langskwamen. Ik wil ze graag steunen om dit voor zoveel mogelijk kinderen mogelijk te maken. Daarom doe ik ook dit jaar mee met de Alpentocht.”

Op de foto bovenaan: Pepijn met CliniClown Mus bij MedKid, een dagopvang met verpleegkundige zorg in Breda

Help je mee zodat we nog meer zieke kinderen en kinderen met een beperking afleiding en plezier kunnen brengen?