Zichtbaar en relevant zijn

Zonder de steun van onze supporters en zorgpartners kunnen we ons werk niet doen. Daarom is het belangrijk dat we vertellen wat we doen en waarom dat een meerwaarde heeft.

Als stichting krijgen we geen subsidie en voor het clownsspel hoeven mensen niet te betalen. We zijn financieel geheel afhankelijk van donaties en giften. Daarom zoekt de afdeling Marketing & Communicatie actief en creatief verbinding met de samenleving. Door verhalen te vertellen die laten voelen waarom het werk van CliniClowns zo waardevol is, ráken we mensen die ons willen steunen in de vorm van geld, tijd, kennis of kunde.

Verbinding met de samenleving

Zo hebben we ons verhaal in 2020 onder andere gedeeld:

21 januari: Tijd voor Max Een hele uitzending lang een inkijkje in de wereld van CliniClowns, met aan tafel ambassadeurs Jack van Gelder en Astrid Joosten en CliniClowns Bea Westervelt en Bas de Bont. Frans Bauer zong en werd ondersteund door Luca (14), die de clowns goed kent. Er keken 737.000 mensen. De totale mediawaarde: € 155.204,56!
Alle CliniClowns in de app Toen spelen op locatie niet meer kon, zijn alle clowns ingewerkt om te spelen via de CliniClowns App. Het werd breed uitgelicht in de pers: ANP, AD, AD video, Koffietijd, NPO Radio 1 en 2, Metro, BNN Frontberichten… Dat bereikte een groot publiek én resulteerde in veel nieuwe aanmeldingen, met begin april het 1.000e kind op de app.
25 maart: Goed voor elkaar In het RTL-programma Goed voor Elkaar liep Frans Bauer een dag mee met CliniClowns Silly en Pop in het Utrechtse Wilhelmina Kinderziekenhuis. Ook volgde hij Luca (15), die de clowns al bijna zijn hele leven kent. Er keken 708.000 mensen naar de uitzending, die veel positieve reacties op Facebook kreeg.
Fondsenwervende campagnes Om extra donaties te werven, deelden we in juni, juli en augustus ons verhaal in de online campagne ‘CliniClowns op afstand, net zo dichtbij’. Met daarin beelden van Evy (4) die plezier heeft op de CliniClowns App en het spel voor de ramen van mensen met dementie. Van 4 t/m 17 juli verscheen de campagne als commercial op NPO en Talpa. Daarnaast werd financiële steun gevraagd met de campagne bedtijdbezoeken, om CliniClowns in de winter ook ’s avonds in het ziekenhuis te laten spelen, waardoor zorgen en angst geen ruimte krijgen en kinderen zorgeloos in slaap kunnen vallen.
14 november: De Nalatenschap 187.000 kijkers zagen het SBS 6-programma De Nalatenschap, waarin onze vrijwilliger Gepco centraal stond en moeder Ditta vertelde over haar zoon Olivier, die een speciale band had met CliniClown Waldo.

Onze supporters

Om ons werk te kunnen doen, is geld nodig. Voor het genereren van voldoende inkomsten, maken we gebruik van fondsenwervende activiteiten, zoals giftenmailings, campagnes en door-to-door-werving. Hoewel dat laatste dit jaar minder mogelijk was, bleef de support groot. Veel mensen dragen CliniClowns een warm hart toe en zien onze relevantie.

Donateurs
We zijn enorm dankbaar voor de giften van onze donateurs, want hiermee kunnen we het verschil maken! Eind 2020 zijn er maar liefst 211.437 donateurs die ons steunen met een periodieke bijdrage. Zij zorgen voor een solide financiële basis om ons werk te kunnen doen. Daarnaast doneren veel mensen eenmalig. Een bijzondere bijdrage krijgen we van ‘erflaters’. Zij hebben CliniClowns in hun testament opgenomen en zijn zo ook ná hun leven nog van betekenis voor een ander. Ook stichtingen en vermogensfondsen hebben steun gegeven om specifieke projecten uit te voeren.

Dankbaar & betrokken
Om te benadrukken hoe blij we zijn met elke gift, bedanken we iedere donateur waar dat mogelijk is. We inspireren via mails, kaartjes en ons donateursblad LACH! Uit een loyaliteitsonderzoek onder donateurs kwam naar voren dat zij CliniClowns blijven steunen, omdat ze ons werk goed en belangrijk vinden. De meest genoemde reden om op te zeggen is de wens om te variëren in goede doelen. Er wordt zelden opgezegd vanuit ontevredenheid.

Bram gaat kaal voor CliniClowns.

Actievoerders
Van een donatie voor CliniClowns vragen als verjaardagscadeau tot een sponsorloop door studenten, alle acties zijn van grote waarde. We waarderen het enorm dat zo veel mensen, scholen en bedrijven ons steunen met sponsoring of een actie.
Een paar mooie voorbeelden uit 2020:

• Nadat een jongetje dat hij kende aan leukemie overleed, wilde Bram (11) iets doen voor zieke kinderen. Na zijn sponsoractie ‘Bram gaat kaal’ doneerde hij € 1.000,-.
  • Gamers streamden hun game en haalden daarmee geld op, circa € 1.500,- per charity stream.
  • Janiek Leijtens liep met haar vriendengroep en vader een sponsortocht. De opbrengst: € 1.500,-.

Organisaties
Ook door samenwerkingen met bedrijven krijgen we substantiële donaties. Zoals die met Textiles & More, dat exclusieve mondkapjes maakt. CliniClowns ontvangt 5 cent per verkocht mondkapje. Daarnaast krijgen we de volledige opbrengst van de verkoop van mondkapjes die ze speciaal voor CliniClowns hebben ontworpen. Dat heeft al meer dan € 31.000 opgebracht.

Lotte bij een meeting van de CliniClowns

Vrijwilligers
Ook voor onze 115 vrijwilligers was 2020 een uitdagend jaar. Door de beperkingen van de corona-maatregelen viel een aantal taken stil, zoals voorlichting geven op scholen, bij organisaties en verenigingen. Aanwezig zijn bij de start van een actie of een cheque ophalen, bleek vaak lastig of onmogelijk. En de Alpentocht, waar veel vrijwilligers zich op hadden verheugd, kon niet doorgaan.

Wat kon er wel?
Een groot aantal vrijwilligers heeft bijgedragen aan het intensiveren van de relatie met onze achterban door die telefonisch te bedanken (Happy Call Team) en te reageren op vragen en reacties op de socialmediakanalen van CliniClowns (Webcare Team). Ook hebben vrijwilligers persoonlijke kaarten geschreven aan onze donateurs en contact gelegd met relaties die ons al geruime tijd steunen. Samen met vrijwilligers hebben we in online zoommeetings naar nieuwe wegen gezocht om het vrijwilligerswerk in te vullen. Er is een start gemaakt met online voorlichting geven en online cheques ontvangen. Hiervoor zijn vrijwilligers getraind. Ook is met onze voorlichters gebrainstormd over nieuwe voorlichtingsmaterialen en is een nieuw project gestart voor het begeleiden van studenten bij hun werkstuk of onderzoek met betrekking tot CliniClowns. 2020 stond dus vooral in het teken van innovatie, creativiteit en verbinding behouden.

Verbinding
‘Zoomen’ bleek dé oplossing om verbinding met onze vrijwilligers te houden en nieuwe ideeën te initiëren. Zo waren meer vrijwilligers in staat bijeenkomsten bij te wonen dan bij live-bijeenkomsten. Daarom maken we in 2021 online meetings een vast onderdeel van ons trainings- en ontmoetingsprogramma. Vrijwilliger Lotte vertelt: “Pas hadden we een zoom-meeting over de visie van CliniClowns. Het is fijn om op die manier betrokken te worden. We doen het echt samen. Ik ben dankbaaren trots dat ik dit werk mag doen. En haal er zelf ook energie uit.”

Jack van Gelder is ambassadeur voor CliniClowns.

Ambassadeurs
Jack van Gelder is al 20 jaar ambassadeur van CliniClowns. Ook Astrid Joosten, die de impact van de clowns ontdekte tijdens de bezoeken aan haar moeder in een verzorgingshuis voor mensen met dementie, zet zich voor ons in.

2020 was een bijzonder jaar! Bekijk hier een aantal bijzondere momenten

Zullen we samen nog meer kinderen laten lachen, ontspannen en genieten?