De kracht van contact

CliniClown Hup en Danielle (12) zijn online druk met elkaar in gesprek. Opeens klinkt aan de kant van Danielle luid geruis van een waterkoker. “Danielle! Wat is dat voor herrie? Wat gebeurt daar? Ik kom je redden!” roept Hup. De twinkeling in haar ogen spreekt boekdelen.

Danielle heeft een ernstige spierziekte. Vanwege haar gezondheid kan ze nog niet naar het kinderdagcentrum. Gelukkig heeft ze nu haar eigen ‘dagbesteding’: de CliniClowns App. “Ze kijkt er shows en filmpjes en videobelt met de clowns. Ze wil er zelfs op tijd haar bed voor uit”, vertelt haar moeder. Mathijs Scheeper (Clown Hup): “Dankzij de app is er een wereld voor haar opengegaan waarin zij bepaalt en zelf de controle heeft. Je ziet haar genieten.”

Voor wie spelen we?

We zijn er voor mensen met dementie, zieke kinderen en mensen met een beperking.

Dit doen we

Met verbeelding en humor maken CliniClowns contact. De clown laat voelen wat er wél kan. In het positieve moment dat daardoor ontstaat, krijgt de gezonde ik alle ruimte, waardoor mensen ontspannen en zichzelf kunnen zijn. Dat geeft kracht. Met een blijvend effect.

Waar?

In bijna alle Nederlandse ziekenhuizen met een kinderafdeling, zorginstellingen voor mensen met dementie, de psychiatrie, revalidatieklinieken, hospices, speciale scholen en kinderdagverblijven. In 2020 hebben we ook veel buiten gespeeld en online, via de CliniClowns App.

De clowns zetten hun creativiteit, improvisatiespel en humor bijvoorbeeld in op de prikpoli, om stress en angst weg te nemen. Aan een ziekenhuisbed, waar al spelend wordt geoefend voor een spannende operatie. In een zorginstelling, door echt contact te maken met mensen met dementie. En online, om gevoelens van eenzaamheid tegen te gaan. Ook werken ze samen met artsen op onder andere de downpoli; tijdens het spel met kinderen heeft de arts meer ruimte voor zijn werk.

Dat heeft effect!

Een ontmoeting met een CliniClown geeft plezier en kan onzekerheid, eenzaamheid en angst doorbreken, blijkt uit onderzoek [1]. Het geeft kinderen zelfvertrouwen en kracht, mensen met dementie bloeien op en voelen zich weer gezien [2].

Ons doel Mensen die ziek of kwetsbaar zijn even uit hun negatieve situatie tillen naar een andere werkelijkheid, waarin ze gewoon zichzelf zijn, zonder angst, pijn, eenzaamheid en verdriet. Wij stoppen niet tot we alle zieke en kwetsbare mensen in Nederland hebben versterkt met een zorgeloos moment.

[1] Bertini 2011, Dunbar 2011, Grinberg 2012, Linge 2008 en 2013
[2] Branje, Apeldoorn, Jong - Louis Bolk Instituut 2013

Zullen we samen nog meer mensen laten lachen, ontspannen en genieten?