×
Hoe zit de organisatie in elkaar

Verbinding met de samenleving

Van donateurs tot verzorgend personeel en vrijwilligers; een sterke band met al onze stakeholders is onmisbaar. Zij zorgen ervoor dat wij ons werk kunnen doen, met hun steun in de vorm van geld, kennis en tijd. Daarom zoeken we steeds verbinding en laten we iedereen zien én voelen wat wij doen.

Als Stichting CliniClowns zijn wij dagelijks in contact met verschillende groepen mensen. Door goed te weten wat hun verwachtingen zijn en hoe ze zich optimaal met ons verbonden voelen, kunnen we nieuwe verbindingen smeden en bestaande verbindingen verstevigen. Daarom laten we zo veel mogelijk van ons werk zien en staan we altijd open voor ideeën uitwisselen en de dialoog aangaan over ons werk.

Verhalen delen

De kracht van ons werk moet je ervaren. Als je erbij bent, voel je hoeveel impact een moment tussen een clown en degene voor wie wordt gespeeld heeft. Het is net of er iets verandert in de ruimte. Het liefst zouden wij iedereen deelgenoot maken van zo’n spelmoment. Omdat dit niet kan, is onze communicatiestrategie gebaseerd op verhalen delen. Verhalen waarin je mee kunt voelen met hoe het is als je vanuit een lastige situatie even wordt opgetild, waardoor je kracht ervaart. Verhalen die mensen de urgentie van ons werk laten voelen. We delen ze onder andere via social media, tv, campagnes, tijdschriften en dagbladen.

In de media

Dat het vak van CliniClown veel meer inhoudt dan alleen een lach brengen, was voor iedereen voelbaar in de Tijd voor Max uitzending van 6 oktober, die volledig in het teken stond van CliniClowns. Tijdens een bezoek aan Academisch Centrum Kempenhaeghe, waar onder anderen kinderen met epilepsie en een verstandelijke beperking wonen, maakten de clowns op een bijzondere manier contact met kinderen die zich vaak niet gezien en onbegrepen voelen. Ook waren CliniClowns aan het werk te zien, die met veel respect spelen voor mensen met dementie. Dementiedeskundige Annemarie Bolder was onder de indruk. “Zelfs na het bezoek zie je nog een positief effect op de mensen en de sfeer.” De 21-jarige Kayleigh vertelde dat ze veel steun had aan de CliniClowns-bezoeken toen ze als kind veel in het ziekenhuis lag. “Elke keer voelde dat als een moment van ontlading.
Zo was ik even in een andere wereld en vergat ik in welke ellende ik me bevond.” De uitzending is bekeken door 718.000 mensen.

Campagne Voor de lach die doet leven

Met de campagne Voor de lach die doet leven lieten we online en op tv zien hoe belangrijk het werk van CliniClowns is én vroegen we financiële steun om meer bezoeken mogelijk te maken aan zieke en kwetsbare kinderen. De campagne was in de zomer en in de winter te zien.

Bekendste goede doel van Nederland 92% van de Nederlanders kent CliniClowns volgens de Kien Goede Doelen Monitor; het levert ons de 1e plek in de ranglijst op.

Klantvriendelijkste goede doel

Dat we actief verbinding zoeken met de samenleving en ervoor zorgen dat mensen voelen dat hun geld goed terechtkomt, is niet onopgemerkt gebleven. CliniClowns is uitgeroepen tot klantvriendelijkste goede doel van Nederland! We kregen gemiddeld een 8,14 in het grootste onafhankelijke onderzoek naar klantvriendelijkheid, uitgevoerd door MarketResponse.  Daarvoor werden 57.212 beoordelingen van 313 bedrijven verzameld. Organisaties kunnen zich hiervoor niet zelf aanmelden of hun klanten laten stemmen, iedere grote, landelijke organisatie in Nederland doet automatisch mee.

Onze supporters

Om ons werk te kunnen doen, is vrijwillige inzet én geld nodig. Voor voldoende inkomsten doen we fondsenwervende activiteiten, zoals giftenmailings, campagnes en deur-tot-deurwerving.

Donateurs

Iedereen die ons in 2022 financieel gesteund heeft: hartelijk bedankt! Eind 2022 waren er maar liefst 202.179 donateurs die ons steunden met een structurele periodieke bijdrage. Zij zorgen voor een solide financiële basis om ons werk te kunnen doen. Daarnaast geven zij af en toe een eenmalige gift, net als de groep eenmalige donateurs. Ook hier zijn we erg blij mee. Een bijzondere bijdrage krijgen we van ‘erflaters’. Zij hebben CliniClowns in hun testament opgenomen en zijn zo ook ná hun leven nog van betekenis voor een ander. Ook stichtingen en vermogensfondsen hebben steun gegeven om specifieke projecten uit te voeren. Om te benadrukken hoe blij we zijn met elke gift, bedanken we iedere donateur waar dat mogelijk is. We inspireren via mails, kaartjes en ons donateursblad LACH!

Actievoerders

Een jongen die op school cupcakes verkoopt voor het goede doel, iemand die collega’s uitdaagt voor een sportief sponsorevenement, een jarige die familie vraagt om als verjaardagscadeau te doneren aan CliniClowns: elke actie is voor ons van grote waarde en waarderen we enorm.

Een paar mooie voorbeelden:

  • Er was een ware run op de inschrijvingen voor de tiende editie van de Alpentocht. Dit keer werd in Italië de Stelvio beklommen. De 650 deelnemers haalden samen € 535.627,- op.
  • Maarten Bos, één van onze vrijwilligers, startte met zijn collega’s de In Serious Business-actie. Aan het einde van het jaar kregen relaties een cadeautje met daarin een rode neus en de uitdaging een foto op social media te plaatsen met daarbij een link naar de actie. Voor elke post doneerden ze aan CliniClowns, € 2.005,50 in totaal!
  • De Noordkaap Challenge is behalve een mooi avontuur een fundraiser. Tijdens hun jacht naar het Noorderlicht tikken teams challenges af en laten ze zich sponsoren voor een goed doel. Evert van Manen en Dirk Ockhuizen kwamen in actie als team Fortes for CliniClowns en haalden zo € 22.529,25 op.

Organisaties

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is steeds belangrijker voor bedrijven. Als partner van een goed doel kun je je maatschappelijke en zakelijke doelen op een mooie manier verbinden én het zorgt voor positieve energie en meer betrokkenheid binnen het bedrijf. Ook in 2022 wisten veel bedrijven CliniClowns weer te vinden.

Eén van de bijzondere samenwerkingen:
Na een interne veiling van IT-apparatuur onder het personeel kregen we van Lenovo, onze IT-partner, een donatie van maar liefst € 83.253,20! Ook mochten we kosteloos gebruikmaken van hun IT- expertise. Daarnaast nam een team medewerkers van Lenovo deel aan de Alpentocht en zamelde hiermee € 6.000,- voor ons in.

Vrijwilligers

Onze vrijwilligers zijn onmisbaar. Zowel het Webcare Team, dat actief contact onderhoudt met onze achterban, als de mensen in het veld. In 2022 werden de coronamaatregelen opgeheven. Vrijwilligers konden eindelijk weer op pad en dat deden ze vol enthousiasme:
* Ze namen vele cheques in ontvangst en waren aanwezig om het startschot te geven bij sponsorlopen.
* Op scholen en bij bedrijven en verenigingen gaven ze voorlichting over ons werk.
* Om de Alpentocht in Italië – met meer dan 600 deelnemers – soepel te laten verlopen ging een team van 30 vrijwilligers mee. Zonder hen was dit event niet mogelijk geweest. Zij hebben er mede voor gezorgd dat het een succesvolle editie werd.
* Ze ondersteunden bij het Zomerfestival van Stichting Vluchtelingenwerk, waar onze clowns speelden.
* Een aantal vrijwilligers hielp bij het ontwikkelen van een nieuwe gastles voor basisscholen. Met hun input zijn meerdere bijeenkomsten georganiseerd voor de vrijwilligers die de gastles geven door het hele land.
* Ook waren er weer live-bijeenkomsten met onze vrijwilligers, zoals de vrijwilligersdag die in het teken stond van verbinding maken, de impact van ons werk overbrengen en ervaringen uitwisselen.

Ofwel: 2022 was een actief en geslaagd jaar voor en door onze trouwe en betrokken groep vrijwilligers!

Ambassadeurs

Jack van Gelder is ambassadeur van CliniClowns. Net als Astrid Joosten, die de impact van de clowns ontdekte tijdens de bezoeken aan haar moeder in een verzorgingshuis voor mensen met dementie.

Zullen we samen nog meer kinderen laten lachen, ontspannen en genieten?